6 måter å forbedre Facebook-annonser på: Social Media Examiner
Facebook Annonser Facebook / / September 25, 2020
Vil du forbedre ytelsen din på Facebook?
Lurer du på hvilke beregninger du skal se på?
Ved å bruke nøkkelinnsikt fra Facebook for å se hvordan brukere reagerer på og engasjere seg i annonsene dine, kan det hjelpe deg med å optimalisere kampanjene dine.
I denne artikkelen vil du oppdag seks måter Facebook-annonseberegninger kan hjelpe deg med å forbedre Facebook-annonsene dine.
Eksporter dine Facebook Ads-data til Excel
For å effektivt analysere din Facebook-annonsekampanjer, må du presentere dataene dine på en klar, detaljert måte. En av de beste måtene å gjøre dette på er med diagrammer.
Dessverre inkluderer ikke Facebooks rapporteringsgrensesnitt gode diagrammer, men du kan enkelt lage diagrammer ved å eksportere informasjonen til Excel. Slik kommer du i gang:
Gå til Ads Manager-rapportene og klikk på kampanjen du vil analysere. Over listen over annonsesett til venstre, klikk på Annonsesett i denne kampanjen-knappen og velg Denne kampanjen.
Hvis rapporten ikke inneholder de nødvendige beregningene, kan du legge dem til. Klikk på Ytelse og deretter Tilpass kolonner.
Neste, klikk på Fordeling og velg Etter tid og deretter Dag slik at du kan se resultatene for hver dag.
Endelig, klikk på Eksporter-knappen til høyre for å eksportere denne rapporten til Excel. Når du har dumpet all den informasjonen i Excel, kan du enkelt lage trenddiagrammer som hjelper deg med å forstå kampanjeresultatene og resultatene dine bedre.
Her er en liste over de viktigste beregningene du skal se på, og hvordan du bruker dem til å forstå og revidere Facebook-annonsekampanjene dine.
# 1: Spor CTR for å måle annonseopprop
Klikkfrekvens (CTR) er en av de mest populære beregningene som brukes av elektroniske annonsører. Det representerer forholdet mellom antall visninger og antall mottatte klikk.
Fordi å få konverteringer vanligvis krever at brukerne først klikker på en annonse, har CTR blitt en nøkkelberegning for mange annonsører. De blir begeistret for en høy CTR, blir bekymret når den er for lav, og søker ofte informasjon om hva standard CTR er for deres bransje eller marked.
I virkeligheten er CTR bare et tegn på hvor interesserte brukere er i annonsen din. Ikke mer.
Ja, hvis din rettet mot er riktig og produktet ditt er bra, vil en høy CTR sende mer trafikk, som igjen kan gi flere konverteringer. Imidlertid kan kampanjer med lav CTR fremdeles klare å bli en god ROI, og kampanjer med store CTR-er kan gi ingen inntekter i det hele tatt.
Det er vanligvis to grunner til en lav CTR:
- Dårlig annonse: Hvis målrettingen er riktig, men annonsen din er dårlig (for eksempel har den et dårlig bilde, annonsekopien er ikke engasjerende, det er ingen oppfordring til handling osv.), Vil brukerne ikke ta hensyn til annonsen din.
- Dårlig målretting: Du kan ha en god annonse som blir vist til feil publikum. I dette tilfellet vil CTR trolig være lav.
Hvis kampanjen din har lav CTR, er det på tide å analysere disse to elementene.
Også CTR kan reduseres over tid når frekvensen øker. Hvis brukere begynner å se annonsen din flere ganger, vil de sannsynligvis ikke fortsette å klikke på den hvis de allerede gjorde det.
CTR er vanligvis ikke en viktig ytelsesberegning med mindre hovedmålet ditt er å drive trafikk. Det er imidlertid en god beregning for å forstå hvor interesserte brukere er i annonsen din.
# 2: Se på CPM for å forstå de totale kostnadene dine
Føler du deg frustrert eller tapt fordi kampanjene dine ikke leverer som forventet? Kanskje du ikke får mange visninger, ellers er konverteringene dine dyrere enn forventet. Når dette skjer, har vi en tendens til å skylde på annonsen eller målrettingen, og prøve nye bilder, annonsekopier og målrettingsalternativer.
Problemet kan imidlertid være eksternt. Hvis du betaler for visninger (som er tilfelle i de fleste kampanjer), er det den beste måten å finne ut av å se på CPM (kostnad per 1000 visninger).
Når du betaler for visninger, defineres CPM av to hovedfaktorer:
- Hvor enkelt det er å nå en bruker i målgruppen din. Jo mer spesifikk målretting, jo høyere CPM er det vanligvis.
- Antall konkurrerende kampanjer som prøver å nå samme målgruppe som deg.
Selv om de fleste annonsører vet dette i teorien, glemmer de ofte å se på CPM når de analyserer kampanjeresultatene. Når CPM øker, vil de samlede resultatene bli dyrere, uavhengig av hvor interessante dine annonse er eller hvor mange konverteringer du får.
Men effektiviteten av din budsjett kan også bli påvirket av CPM. Forutsatt et konstant budsjett over en periode, vil en økning i CPM bety færre visninger, som du kan se i diagrammet nedenfor. (Legg merke til hvordan diagrammene for CPM og visninger er symmetriske.)
Færre visninger betyr færre sjanser til å konvertere. Og de høyere kostnadene betyr at hver konvertering også blir dyrere.
Så når resultatene ikke er som forventet, se på CPM før du vurderer nye annonser eller målrettingsalternativer.
# 3: Mål CPC for å måle annonsekvaliteten
Ville det ikke være bra å ha en beregning som representerer både brukernes interesse for en annonse (CTR) og samlede kampanjekostnader (CPM)? Kostnad per klikk (CPC) tjener dette formålet.
Når du betaler for inntrykk (igjen, det meste av tiden), går CTR og CPC faktisk hånd i hånd. Du kan se dette forholdet i det følgende diagrammet. Legg merke til hvordan linjene er nesten symmetriske.
Få YouTube Marketing Marketing - Online!
Vil du forbedre ditt engasjement og salg med YouTube? Bli med på den største og beste samlingen av YouTube-markedsføringseksperter når de deler sine velprøvde strategier. Du får trinnvis direktesendt instruksjon fokusert på YouTube-strategi, videooppretting og YouTube-annonser. Bli YouTube-markedsføringshelten for din bedrift og kunder når du implementerer strategier som gir dokumenterte resultater. Dette er et direkte online treningsarrangement fra vennene dine på Social Media Examiner.
KLIKK HER FOR DETALJER - SALG SLUTTER 22. SEPTEMBER!Anta for eksempel at du har et budsjett på $ 20 med en CPM på $ 10. Dette betyr at du får 2000 visninger. Hvis du fikk 200 klikk på disse, var CTR 10% (2000 x 10% = 200). Dette betyr at CPC var $ 0,10 ($ 20/200 = $ 0,10).
Nå, hvis du i samme scenario fikk 400 klikk, var CTR 20% (2000 x 20% = 400). Og i dette tilfellet $ 20/400 = $ 0,05.
Som du kan se, når CTR øker, reduseres CPC, og omvendt.
Som du så før, når CPM øker, øker også de totale kostnadene, inkludert CPC. Dette betyr at selv om CTR og CPC fremdeles er koblet, kan det hende at deres oppførsel ikke er helt symmetrisk hele tiden. Du kan se dette i det følgende bildet. Legg merke til hvordan CTR og CPC fremdeles er koblet til, men CPM kan påvirke verdien av CPC betydelig.
Anta at i det andre scenariet over CTR fortsatt var 20%, men CPM økte fra $ 10 til $ 20. I så fall vil du bare få 1000 visninger, og selv om CTR forblir på 10%, vil det gi 100 klikk. I dette tilfellet vil CPC være $ 20/100 = $ 0,20.
Dette er skjønnheten til CPC. Ikke bare utfyller den informasjonen til CTR for å få deg til å forstå interessen for annonsen din, men den gir også informasjon om de totale kostnadene.
# 4: Overvåk inntrykk for å vurdere datapålitelighet
Ikke mange brukere anser inntrykk som en hovedberegning. Tross alt representerer antall visninger bare hvor mange ganger Facebook har vist annonsen din, uansett om folk har tatt hensyn til den.
Faktisk brukes denne beregningen vanligvis bare i merkevarekampanjer. Folk tror at jo flere inntrykk annonsene deres får, jo større er sjansene for å få merkevaren deres der ute og få brukere interessert i annonsene sine. Husk: den eneste beregningen som representerer brukernes interesse for annonsen din (ikke nødvendigvis for produktet ditt, som du ser om et øyeblikk) er CTR.
Antall visninger er imidlertid en god beregning å bruke når optimalisering av kampanjer. Optimalisering av kampanjer krever A / B-testing, noe som betyr at du oppretter mange versjoner av annonsen din, og til og med oppretter flere annonsesett. Målet er å forbedre kampanjeresultatene dine ved å stoppe elementene som er dårlige, og legge budsjettet inn i elementene som gir best resultat.
For å gjøre dette trenger du pålitelig informasjon. Hvis resultatene dine ser veldig bra ut (eller veldig dårlige), men annonsen din har mottatt bare noen få hundre visninger, hvordan kan du stole på denne informasjonen? Faktisk kan resultatene endres helt med fremtidige inntrykk.
Som med enhver markedsføringsaktivitet, trenger du en god utvalgstørrelse for å stole på mottatt informasjon. Det er her inntrykk blir en viktig beregning. Vanligvis vil du ha minst 1000 visninger for å begynne å stole på dataene dine, men hvis du kunne få 5000 til 10 000 visninger, ville disse dataene være mye mer pålitelige.
# 5: Sammenlign CTR med konverteringsfrekvenser for å evaluere tilbudet ditt
Å ha en høy CTR, men ikke få nok konverteringer er en frustrerende følelse. Hvis brukere er interessert i annonsen, hvorfor konverterer de ikke?
Den gode nyheten er at på samme måte som CTR representerer brukernes interesse for annonsen din, representerer konverteringsfrekvensen brukernes interesse for det du tilbyr etter at de har klikket på annonsen din. Det er forholdet mellom antall klikk på en annonse og antall genererte konverteringer.
Selv om det avhenger av antall klikk, er det imidlertid ikke direkte avhengig av CTR. Når CTR er høy (det vil si når brukere er interessert i annonsen), er konverteringsfrekvensen faktisk en god måte å forstå hva som skjer utenfor annonsen. det vil si på din destinasjonsside eller nettsted.
En høy CTR og lav konverteringsfrekvens er vanligvis et tegn på at brukerne ikke liker noe de ser på destinasjonssiden. Noen av de vanligste årsakene til dette er:
- Dårlig destinasjonsside
- Dyrt produkt
- Bedrager annonse
- Manglende informasjon i annonsen
- Dårlige kjøpsbetingelser
Konverteringsfrekvensen går hånd i hånd med CPA. Så når konverteringsfrekvensen øker, synker CPA, og omvendt. Imidlertid er dette forholdet alltid påvirket av CPM. Du kan se denne oppførselen i det følgende diagrammet.
Legg merke til hvordan linjene for CPA og konverteringsfrekvens er nesten symmetriske, men fortsatt påvirkes av svingninger i CPM.
# 6: Kombiner konverteringer og CPA for å måle avkastning
Vanligvis brukes konverteringer som en hovedberegning for å spore kampanjesuksess. Er et høyt antall konverteringer alltid gode nyheter? Ikke nødvendigvis. Hvis du bruker mer penger på å få disse konverteringene enn den faktiske verdien de returnerer, vil ikke kampanjen være lønnsom.
Derfor bør du alltid vurdere konverteringer sammen med kostnad per konvertering (CPA eller kostnad per anskaffelse).
En lav CPA er alltid gode nyheter, og en av de beste måtene å optimalisere en kampanje er å fokusere på annonser og elementer som gir lave CPAer. Samtidig er ikke en lav CPA i seg selv nok, og krever et høyt antall konverteringer for å lage en kampanje vellykket. Faktisk er en lav CPA med lave konverteringer et tegn på en veldig langsom kampanjelevering, der Facebook bruker små budsjetter.
CPA og konvertering er to beregninger som alltid fungerer sammen. Så ikke bli for begeistret hvis bare en av dem viser gode tall.
Konklusjon
Å kjøre Facebook-annonser er en av de beste måtene å markedsføre virksomheten din på nettet. Det sosiale nettverket er ikke bare nummer én i antall brukere, noe som betyr at du potensielt kan nå flere mennesker med annonsen din, men det er også allsidig når det gjelder reklameverktøy og alternativer.
Å ha et så bredt utvalg av alternativer kan imidlertid gjøre kampanjene dine forvirrende å analysere hvis du ikke vet hvor du skal se eller hva hver beregning egentlig betyr. Å vite betydningen av beregningene dine lar deg optimalisere kampanjene dine på mer enn én måte. Du kan for eksempel redusere CPA-en din ved å forbedre annonsen og destinasjonssiden, men også ved å finne målgrupper med lavere CPM og så videre.
Hva tror du? Hvilke beregninger bruker du vanligvis til å måle kampanjeresultatene dine? Hvilke handlinger tar du når kampanjekostnadene dine er for høye? Hvilke annonseelementer tester du vanligvis A / B for å optimalisere kampanjene dine? Del dine tanker i kommentarene nedenfor.